mandag 09. mars 2009 05:18
Sist oppdatert onsdag 11. mars 2009 04:16
Skrevet av Administrator
Forord Denne artikkelen om kvinners seksualitet
omfatter både fantasi og virkelighet, og tar for seg seksualitet blant
annet angående feminismen virkning i den vestlige verden siden sluttet
av 60 tallet. Det er meningen å fremstille en noe annen
virkelighetsoppfatning av kvinner og seksualitet enn det som er politisk
korrekte holdninger som preger uvitende ungdom i dag.
Kvinner i islam I
islamske land har en et fenomen som heter lydighetsplikt og innebærer
at mannen har rett til absolutt lydighet og tilstedeværelse. For kvinner
er det en plikt å oppholde seg i hjemmet, og hun kan bare forlate
hjemmet med mannens samtykke. Ellers innebærer lydighetsplikten at
kvinnen best mulig skal etterkomme mannens ønsker og behov, skjøtte hans
hjem og dra omsorg for hans barn. I seksualitet er kvinnen underlagt
mannens vilje, men hun har rett til å kreve seksualitet dersom mannen er
passiv, og hun har ikke plikt til å godta enhver form for seksualitet.
Men mannen har en forrang, dette kommer frem i hans rett til polygami;
hans rett til flere partnere.
Ifølge Koranen er polygami tillatt,
men bare for menn. Sure 4, vers 3 tillater en mann fire hustruer, under
den forutsetning at han behandler dem rettferdig, dvs. likt, både når
det gjelder materielle goder og følelsesmessig engasjement. En kvinne
kan kreve å ha sin mann til sengs hver fjerde natt, slik blir det
vanskelig for en mann å ha flere enn fire koner. «Hvis dere er redd for
ikke å gjøre rett med de foreldreløse... Ta til ekte det som passer dere
av kvinner, to, tre eller fire. Men, hvis dere er redde for ikke å
kunne gjennomføre full likhet, så nøy dere med en, eller med deres
slavinner. Det er det mest nærliggende for å unngå å begå urett». Dette
har i praksis betydd at det overalt i den islamske verden har vært
vanlig å «bare» ha en hustru, at monogami er det mest utbredte, fordi
det vil være umulig for en mann å behandle flere hustruer fullstendig
likt (Koranen, sure 4, vers 128).
Mennenes rett til polygami har
ingen parallelle regler for hennes rett til å ta flere ektemenn;
polyandri har aldri vært tillatt i islam. Polyandri er kvinnens
polygami; en kvinne som har flere ektemenn. En manns ensidige rett til
polygami understreker hans forrang til seksualitet, også med flere
partnere (jfr. seksuelle plikter og rettigheter i ekteskapet). Reglene
om polygami og ektemenns rett til skilsmisse har i sine grunnprinsipper
blitt stående nærmest uforandret ut fra den begrunnelse at de er
utsprunget av den guddommelige rett og derfor ikke kan forandres.
Sammenlignet med forholdet i preislamsk tid, hvor en mann kunne ta så
mange hustruer som han selv ønsket, innebærer imidlertid Koranens
begrensninger til 4 hustruer et fremskritt. Tidligere hadde man sett på
kvinner som salgsobjekter, verdsatt etter alder, skjønnhet og helse, og
de kunne kjøpes og selges fritt. Med innføringen av islam ble kvinner
selvstendige rettssubjekter. Denne forandringen til tross, man fikk en
åpenbaring fra Gud om adgang til flere hustruer. Men dette kunne forstås
ut fra den sosiale situasjonen; gjennom erobringstokter for å utvide
det muslimske territorium ble mange jenter foreldreløse og måtte tas
hånd om. Krigene førte også til kvinneoverskudd.
Kvinner i jødedom og kristendom Kvinners
posisjon i jødedommen er ganske spesiell da det er kvinnen som har krav
på sex fra mannen og ikke motsatt. Hvis kvinnen ikke vil ha sex med
mannen har han ingenting han skulle ha sagt, i motsetning til Islam hvor
mannen alltid kan kreve å ha sex med kvinnen – dog innenfor allment
aksepterte normer og regler. Kristendommen har faktisk mer til felles
med islam enn jødedommen på det seksuelle området når det gjelder
mannens dominans over kvinnen, dog i langt mindre ekstreme former. Mens
islam tillater at en skjærer av klitoris på en kvinne (den mest brutale
formen for omskjæring) er dette overhode ikke akseptert i verken jødedom
eller kristendom. Kristendommen godtar heller ikke flerkoneri. Ingen av
religionene verdsetter rundbrenneri blant menn, selv om dette fenomenet
ikke er til å komme vekk fra eksisterer og har eksistert i alle tider
uansett kultur.
Undersøkelse i praksis om kvinnens seksualitet den vestlige kultur Den
norske kvinneundersøkelsen ble annonsert første gangen i 1980 da Hite
rapporten utkom i norsk utgave. Hite rapporten var først utformet i USA
etter en modell av Shere Hite, og var bygget opp som en kombinasjon av
åpne spørsmål og spørsmål med faste svaralternativer. 2520 kvinner
i Norge bad om spørreskjema og fikk det tilstendt. 327 eller 13% av dem
sendte inn besvarelse i alderen 17-77 år med overvekt av yngre kvinner
under 40 år. De fleste svar kom fra østlandsområdet, og mindre enn
5% kom fra lesbiske eller bifile. Til sammenlikning fikk Shere Hite
svar fra 3% av kvinnene hun sendte skjema til. Siden så få svarte blir
ikke resultatet staitistisk holdbart for å fortelle om det store
flertallets holdninger til seksualitet, men kan fortelle endel om ulike
meninger og holdninger til seksualitet vi finner blant kvinner.
Tidlig seksualitet Endel
av kvinnene som deltok i den norske kvinneundersøkelsen skrev endel
kommentarer om døtrene sine som f.eks.: ”Jeg blir sjenert når
minstebarnet på 3 og et halvt år ber meg om at jeg skal kose tissen
hennes. Likevel føler jeg at jeg må ihvertfall antyde en kos med tissen
hennes. Samtidig forteller jeg henne at hun har verdens deiligste tiss
og deiligste rompe.” En annen svarte : ”Min datter viser ofte reaksjoner
på kjærtegn. Hun ber meg direkte om å bli kysset ’på tissen’ og ofte
strekker hun tissen frem for å bli kost med. Det er som oftest faren hun
henvender seg til i slike i slike tilfeller. Jeg var på reise for et
par uker siden, og da hadde hun klatret opp på ham og sagt: ’pappa, sett
tissen din i min’. Kvinneundersøkelsen viser en rekke flere eksempler
på at småpiker faktisk har seksualitet, noe som igjen kan bekreftes hvor
som helst i barnehager der småbarna kan sitte og onanere hverandre i
lange perioder.
Mer enn 90% av kvinnene i materialet forteller at
de husker seksuelle følelser fra barndom og ungdomstid, men mange peker
på at de først senere i livet gjenkjente dette som seksuelle følelser.
Konkrete seksuelle erfaringer er det enda færre som minnes. Bare 27% av
kvinnene husket at de hadde vært med på seksuelle leker med søsken og
kamerater i barneårene. Noen av kvinnene har tanker om hvorfor slikt er
vanskelig å huske i voksen alder: ”Husker lite, siden slike ting var
effektivt avstengt for min del og belastet med synd, avsky osv..”.
For små barn kan det være vanskelig å sette ord på hva de føler: ”Jeg
kunne føle meg veldig opphisset. Pirret langt ned i lårene, men jeg
tenkte aldri på at det var en følelse som trengte tilfredsstillelse”.
Ofte
preges ungpikers seksualitet av de voksnes roller. En kvinne forteller:
”Hadde ’tisseklubber’ hvor 4-5 jenter satt på rad og rekke – uten
bukser og med skrevende ben. Doktoren, en rolle som gikk på omgang –
stelte og vasket oss. Lå oppå hverandre med utbrettede tisser og
forsøkte å ’lage barn’. Da en av medlemmene røpet vår lille hemmelighet,
fikk vi andre en skikkelig smekk – som holdt meg unna ’forbudt område’ i
svært mange år. Tror den overhøvlingen er årsak til at jeg nå føler
samleie må gjøres i mørke”.
Tidlig onani I
materialet som ble innsamlet kom det fram at det var vanlig at jenter
onanerer. 76% forteller at de hadde onanert før voksen alder. En kvinne
svarer: ”9-10 år første gangen jeg onanerte. Jeg lærte det av en
venninne”. En annen hadde oppdaget det tilfeldig: ”Husker bare at jeg
var innmari ung – 8-9 år. Muligens hadde jeg forsøkt før, men jeg husker
det som om jeg fikk orgasme den aller første gangen. Hadde aldri hørt
om det før, ante ikke hva det var – trudde jeg skulle dø!. Først da jeg
var 18 år ble jeg klar over at det var naturlig. Da var det en som hadde
slikket med til orgasme som spurte: ”gikk det for deg?”. Jeg turde ikke
svare – men for en aha-opplevelse!”.
Forelskelse Kvinnene
forteller om de første forelskelser som både gode og vonde opplevelser.
Mønstret synes å være en uvirkelig rustilstand der egne behov settes
til side for å være attraktiv for den en begjærer. En kvinne forteller:
”Da jeg var yngre, hadde jeg en tendens til å forelske meg i gutter som
viste meg interesse. Svært liten selvtillit. Det smigret meg, og jeg
bygde opp et rosenrødt idealbilde av ’den utvalgte’ som kunne passe til
mine drømmer”. At slike drømmebilder viser seg å bryte for jenta er en
erfaring mange tar med seg senere i livet, der de forstår at forelskelse
ikke bare er noe en stuper uti tankeløst.
Seksuell debut Ordet
jomfru har både i dag og før tvetydet mening. I eldre tider (f.eks. fra
bibelen) hadde ordet utelukkende sin opprinnelige mening som betyr ”ung
kvinne”. I den senere tid har en forbundet ungdommelighet med fravær av
seksualitet, ikke minst pga. den skyld og skam som kristendommen og
islam har forbundet med dette. Dermed har jomfru blitt nærmest synonym
med en kvinne som ikke har hatt samleie. Endel kvinner forteller om at
det første samleiet var litt vondt og blødde etterpå, men at det
allikevel var alt fra tilfredsstillende til deilig. Det finnes også
triste debutopplevelser, men disse er forbundet med voldtekt da kvinnen
ikke har lyst. En kvinne forteller – ”Min møydom ble tatt av en kåt lege
da jeg var 15 år gammel. Jeg gikk til legen pga. blodmangel og nevnte i
farten at jeg hadde endel utflod, men at det var normalt, kanskje? Han
spurte meg om jeg hadde hatt samleie med noen før, og jeg svarte som
sant var at det hadde jeg ikke. Han spurte så om noen hadde ’tuklet’ med
meg nedentil, og jeg svarte nei, også til det, selv om det ikke var
helt sant. Så bad han meg ta av nedentil og stige opp på benken. Jeg ble
livredd og ville helst løpe min vei, på gråten var jeg også etter måten
han hadde forhørt meg på. Så lå jeg der, iskald og redd og så at han
kom med et metallrør som skulle inni meg. Det var kjempedigert og han
presset det inn. Selv om jeg protesterte og sa det var veldig vondt. Så
det var møydommen min – etterpå satt jeg i å tute og han bare ga meg en
resept på noen stikkpiller mot utfloden og viste ikke særlig medfølelse
for meg.”. Denne historien antyder hva slags mennesker det
er som er på heksejakt etter ”unge kvinner som er seksuelt misbrukt” –
nemlig de som selv bedriver slik ondskap.
Hva mener kvinner om barneseksualitet? Spørsmålene
om en skulle undertrykke barneseksualitet viste at hele 81% tar avstand
fra dette, men begrunnelsen for dette varierer. ”Barn er fantastisk
flinke til å ordne opp i sitt driftliv selv. Bare voksne lar dem være i
fred, går alt din naturlige gang”. Det er mange som mener undertrykkelse
av barneseksualitet kan være skadelig og uheldig. En kvinne skriver:
”Nei, sex har aldri skadet noen. Det har derimot vold, undertrykkelse og
fordommer. Jeg tror vi ofte er redd for seksualiteten vår og reagerer
aggressivt overfor barn som jo viser det så åpent”. En annen kvinne:
”Nei, absolutt ikke, fordi naturlig seksualitet også hos barn er en
kilde til glede, seksualitet og godhet. Undertrykkelse kan skade evnen
til seksualitet senere i livet, og har en ikke den evnen blir en lett
moralistisk, utilfreds og ond. Undertrykkelse kan skyldes frykt eller
misunnelse, samt en meget misforstått oppfatning av seksualitetens rolle
i menneskelivet”. 2% av kvinnene svarer derimot ja på spørsmålet
om barneseksualitet skal undertrykkes.
Kvinnens opplevelse av egen kropp I
tider da moteindustrier påvirker kvinner til å se opp til uoppnåelige
modeller, er allikevel det store flertallet av kvinner fornøyd med
kroppen sin. Bare 8% hadde en grunnleggende negativ holdning til kroppen
sin. Når det gjelder forholdet til erogene soner som kjedeåpningen,
hadde 11% negativ ladete ord om dette, mens 27% hadde mer nøytralt
forhold. Resten hadde glade og positive betegnelser: En kvinne skriver:
”Jeg synes skjeden og området omkring er spennende. Tenk for et
underverk å bli skapt så komplisert. Jeg synes ikke det er stygt, men
jeg lurte mange ganger i oppveksten om jeg var normal nedentil”. ”En
annen kvinne skriver: ”Jeg synes skjeden og alt er stygg-pent og deilig.
klitoris er nydelig”. Det er verdt å merke seg at kvinner som har
problemer med utseendet på deres kjønnsorganer (f.eks. at de ikke er
helt symmetriske, kjønnsleppene er for store eller for små osv...) raskt
blir kurert for dette om de ser bilder av en rekke andres kvinners
kjønnsorganer. Det er naturlig at en kjønnsleppe er større enn en annen,
og de finnes i nesten alle verdens fasonger (og farger). Bare fordommer
gjør at enkelte kvinner er redd for å vise fram kjønnsorganene sine til
den hun er sammen med, og noen går endog så langt som å oppsøke
psykolog for de har så dårlig selvbilde. Dette fungerer naturligvis ikke
i det hele tatt. Det er uhyre få psykologer som forstår at det hele
bygger på fordommer om hvordan en kvinne ser ut og bør se ut.
Brystene
er en annen del av kvinnekroppen som tyranniseres av idealene. Mange
føler at de ikke kan møte kravene. Kvinnemyten stiller krav om både
størrelse og fasong. At brystene har stor betydning for kvinnenes
kroppsopplevelse ser en også fordi mange av svarene positivt framhever
brystene som kroppsdeler de er særlig fornøyd med.
De fleste
kvinnene (72%) sier de føler seg vel når de er nakne sammen med et annet
menneske. Men sjenanse finnes også hos kvinner med et godt kroppsbilde,
fordi andres vurderinger kan veie tyngre enn deres egen. Spesielt om
kvinnene føler hun er for tykk, eller har for små pupper kan det skape
usikkerhet og sjenanse. Kvinner som i utgangspunktet har en dårligere
forhold til kroppen sin vil kunne takle dette mye bedre om andre omtaler
den som positiv. En kvinne skriver: ”Jeg liker kroppen min (dette har
blitt bedre med årene), har hatt problemer med litt mye rompe, men jeg
har fått mye bekreftelse på at den er fin, så jeg har det greit med den
nå”. En annen skriver: ”Jeg har akseptert kroppen min fordi min ektemann
liker den. Det hjelper også at jeg har oppdaget at jeg har stor
sex-appeal. Jeg føler meg vel sammen med min mann og er ikke sjenert
sammen med andre kvinner. Men jeg ville føle meg vel sammen med en yngre
mann.”.
Kvinnens orgasme Orgasme er en serie
muskelsammentrekninger i underlivet som oppleves som deilig. Det
”tekniske” som skjer er naturligvis helt uviktig for kvinnen, og
opplevelsen det sentrale. En kvinne skriver: ”Det er vanskelig å
beskrive hvordan orgasme oppleves. For det første er det så sterke
følelser, og for det andre har vi ikke så mange ord til å beskrive en
orgasme med”. En annen kvinne prøver med bilder fra naturen å beskrive
det som ”Det kan være vilt og vakkert og stormende, et opprørsk hav av
fysisk begjær – eller en sakte hengivenhet overfor den jeg elsker”. ”Det
kan best beskrives som en bølge eller elv – jeg tenker ihvertfall
alltid på orgasme i forbindelse med vann, først den opphissende
vårbekken som bruser, utløsningen etterpå er som et fossefall og
følelsene etterpå er som en bred stille elv som gir gjennom et solfylt
landskap”. Andre synes det er som en reise, der orgasmen får preg av
landskapet de reiser i. ”De gode orgasmene er de som det tar lang tid
for å nå, de kommer liksom smygende, varer lenge. Det er som om jeg flyr
gjennom et blått, mykt landskap og lander i vell av myke, varme dyner
hvor den absolutte ro oppstår”. Orgasmen kan også oppleves på en
mer fargesprakende voldsom måte. En kvinner skriver; ”Og når
orgasmen kommer, er det som en eksplosjon, som om klitoris skulle være
en rakett som blir skutt ut og eksploderer og hele kroppen er gnistrende
i alle farger (mest rødt-orange-gult) som daler sakte ned til orgasmen
er over”. Orgasmen kan bygges opp gradvis, slik denne kvinnen forteller
med puslespillet som bilde: ”En skikkelig orgasme hos meg er som et
stort vakkert puslespill som bygges opp bit for bit. Jeg kan begynne i
midten eller i et av hjørnene som bygges opp bit for bit, og begynne å
lete meg fram til hvor bitene skal ligge. Når hele rammen er ferdig,
blir det lettere og lettere og legge resten. Tilslutt har jeg bare noen
få biter igjen, men det er så spennende å se sluttresultatet at jeg
drøyer det ut en stund før jeg legger de siste bitene på plass. I det
samme kommer en kraftig flodbølge som løfter bilder opp fra midten slik
at puslespillet begynner å rakne igjen. Bitene blir kastet til alle
kanter, og faller i langsom kino ned en etter en, ned på bordet og på
gulvet hvor de blir liggende til en samler dem sammen igjen neste gang.”
De
fleste kvinner skriver at hele kroppen er delaktig og medvirkende i
orgasmen. Men noen kvinner har også mer begrenset og lokale fornemmelser
som holder seg til underlivsområdet. Orgasmen kan oppleves forskjellig
fra kvinne til kvinne, men også samme kvinne kan ha forskjellige
orgasmer. Langt over halvparten av kvinnene som ble spurt hadde orgasmer
av forskjellige typer. Mange kvinner fremhever betydningen av
stemningen omkring samleie og forholdet til partneren. En kvinne skriver
her at ”Orgasmene varierer etter hvor opphisset jeg er, eller hva slags
stemning jeg er i før og under samleiet. Det kan være mye,
følelsesbetonte, eller harde – nesten smertefulle, - eller de kan være
’hverdagslige’, dvs. komme uten å etterlate noe spesielt inntrykk i det
hele tatt. Lengden på dem kan også variere. Jeg føler at hver orgasme er
forskjellig fra den forrige – nesten alltid.”
Kvinnen kan
oppleve orgasmer på samme måte selv om det skyldes onani, samleie eller
pga. stimulering med tunga til partneren. Oralsex kan være vel så intens
som vanlig sameleie. Angående onani opplever kvinnen som regel orgasmen
annerledes enn om hun er sammen med noen.
89% av kvinnene i
undersøkelsen forteller at orgasmen er viktig for henne, og 96% er i
stand til å oppnå orgasme. 38% mener at orgasmen er forutsetning for
vellykket sex. Allikevel mener noen at ord som ”vellykket orgasme” ikke
hører hjemme noen steder. En kvinne skriver: ”utrykket vellykket sex
synes jeg er dumt. Det minner meg om vellykkede selskaper, vellykkede
velkledde mennesker osv. Jeg synes ikke sex kan defineres slik. Sex har
ikke noe med vellykkethet å gjøre”. Det er ikke alle kvinner som mener
orgasmen alltid er så viktig. En kvinne skriver: ”Sex med og uten
orgasme gir meg like mye på mange områder – bare kontaktens og varmen er
til stede. Jeg vil ikke si at orgasme er en forutsetning for vellykket
sex, men på lang sikt er orgasme en naturlig følge av vellykket sex, for
meg – tror jeg da”. Hos noen kvinner kan altså behovet for varme
og nærhet være så viktig at de velger det framfor orgasmen – hvis de må
velge. Som en kvinne skriver; ”Orgasme er viktig, men absolutt ikke en
forutsetning for vellykket sex. Orgasme kan noen ganger være i veien for
trygghet og varme. Jeg kan ha stort utbytte av sex uten orgasme.”
Onani Onani
er den måten som lettest fører til orgasme for kvinnene som besvarte
undersøkelsen. 70% av kvinnene fikk orgasme alltid eller som oftest når
de onanerte. 8% iblant/sjeldent. 12% aldri eller de hadde ikke prøvd.
10% svarte ikke på dette. De fleste kvinner som onanere brukes hånden,
men de gjør det på forskjellige måter. En kvinne skriver: ”Jeg ligger i
senga, er opphissa og våt, og jeg begynner å føre pekefingeren fram og
tilbake over klitoris. Etter hvert blir jeg svært kåt og da drar jeg
dette våte utover. Beina er hele tiden trukket opp og ut. Dvs. knærne
langt fra hverandre.”. For noen må berøringen være fast og forholdsvis
kraftig som en kvinne skriver: ”Bruker fingre og hånden til å stimulere
klitoris og kjønnsleppene, og rundt skjedeåpningen. Bruker langfingeren
på klitoris og roterer med den. Resten av fingrene brukes da samtidig
til å stimulere kjønnsleppene. Kan også bruke langfingeren fram og
tilbake, med hardere og lettere trykk”. For andre er det beste om
berøringen er ganske lett og forsiktig, spesielt med tanke på berøring
av klitoris. Andre igjen liker vekslende trykk og tempo.
For
mange kvinner er det viktig å styrke eller klemme brystene, eller berøre
andre deler av kroppen samtidig. Noen kvinner har aldri fingre i
skjeden når de onanerer, mens andre synes det gir mest
utbytte. Behovet for å ha noe i skjeden varierer. De fleste bruker
da fingrene, men en del liker også ha ulike gjentander der som en
avskrellet banan, gulrot, agurk, massasjestav eller stearinlys. For å få
det rette trykket på klitoris, foretrekker enkelte å bruke
massasjeapparatet med å spre bena og holde den mot klitoris. Andre
bruker hånddusjen om den er i stand til å gi rimelig sterkt trykk
(massasjedusjhoder kan være effektive her). På den måten kan endel
kvinner lettere oppnå flere enn en orgasme mens de holder på.
Når partneren stimulerer med hånd eller tunge Mange
kvinner får orgasme når partneren bruker hånden, men det er klart færre
enn når de onanerer. 43% får alltid eller som oftest orgasme på denne
måten, mens 29% får iblant eller sjeldent. 11% svarer aldri, mens 17
besvarte det ikke. Det er ikke alle kvinner som liker å få orgasme på
denne måten fordi de føler de blir snytt for selve gleden med samleiet.
Ofte liker kvinner at partneren bruker hånda for å få henne seksuelt
opphisset, men ikke så langt at det fører til orgasme på denne måten.
Det er mange kvinner som skriver at partneren ikke kan bruke hånden
riktig – at han er for ”hard/hardhendt/brutal”, eller ”klønete”. Kvinnen
vet best selv hvordan hun liker å bli stimulert, og det er viktig at
hun forteller partneren dette og at han er villig til å lytte. Det er
som oftest de kvinner som får orgasme når partneren bruker hånden, som
best liker denne formen for stimulering, og synes det er en viktig del
av deres seksualitet. Spesielt i lesbiske forhold er det vanlig at
kvinner stimulerer hverandre med hånden. En kvinne skriver her at ”Når
min venninnes fingre smyger seg inn i skjeden, beveger jeg meg med
myke/harde/raske bevegelser etter som. Jeg vil ha fingrene hennes langt
inn i skjeden og nesten ut igjen. Det beste er når hun stryker over
klitoris mellom hver gang hun er i skjeden min. Men noen ganger vil jeg
bare ha henne inni meg”.
83% av kvinnene i undersøkelsen har
erfaring med munnsex. 57% sier de liker dette. 36% sier de alltid eller
som oftest får orgasme, 28% iblant/sjeldent mens 31% aldri. 5% svarte
ikke på dette. Flere kvinner skriver at denne formen for stimulering er
den de liker best av alt; ”Stimulering med munn og tunge bruker vi ofte.
Tunga er aktiv fra skjedeåpningen fram forbi klitoris. Jeg beveger meg
mot ham. Vanligvis er målet orgasme, og det oppnår jeg så godt som
alltid på denne måten. Denne formen for sex er faktisk den jeg liker
best”. Andre har store psykiske hemninger mot å bli sugd eller slikket
av partneren. Det er forbudt, tabupreget nytelse. Andre igjen har
problemer med å dette fordi de tror partneren ikke liker å gjøre det
fordi de f.eks. ikke føler seg rene nok der nede til sånne ting. Av de
kvinner som har problemer med å få orgasme på denne måten skriver:
”Tungestimulering tar for lang tid. Jeg synes det er mer
vondt/ubehagelig enn godt. Får liksom ikke det rette trykket, bare
denne småpirrende spenningen. Det er svært anstrengende å komme på
denne måten og han sliter seg ut. Jeg vil tro jeg trenger over 10
minutter for å komme ved slikking”.
Samleie med penis i skjeden 37%
av kvinnene fikk alltid eller som oftest orgasme med penis i skjeden
med eller uten klitorisstimulering med hånden i tillegg. 25% får det
iblant/sjeldent uten bruk av hånden, og 19% med bruk av hånd i tillegg.
33% fikk det aldri, mens 5% svarte ikke på samleie med bare penis, mens
11% svarte ikke på kombinasjon av penis og hånd. En kvinne skriver at
”tilleggstimulering under samleiet kan virke forstyrrende. Vi er så glad
i hverandre at bare nærheten er det aller, eller viktigste”.
Allikevel er det noen kvinner som trenger tilleggsstimulering med hånd.
Det
finnes ikke muskler i skjeden til en kvinne som hun kan kontrollere.
Men bekkenbunnsmuskulaturen, som omgir skjede og endetarm, kan med litt
trening brukes av kvinnen på en måte som kan stimulere den seksuelle
opphisselsen. Ved vekselsvis stramming og avslapping av disse musklene
stimuleres klitoris indirekte, samtidig som skjeden gir en variert
kontakt med penis. Det er derfor ikke uvanlig å oppfatte at disse
musklene tilhører skjeden. Mange kvinner skriver at de bruker disse
musklene for å få orgasme.
Flere kvinner uttrykker at samleiet
kan oppleves som godt og vondt på samme tid. En kvinner skriver: ”Jeg
liker godt at jeg ligger på magen og han ligger tett inntil meg oppå og
beveger lemmet rolig inn og ut eller bare ligger helt stille. Når han er
aktiv, vil imidlertidig min aktivitet hemmes, så det kan bli for mye ut
og inn. Derfor kan jeg like at han forholder seg roligere innimellom. I
denne stillinger er bena samlet slik at jeg kan ligge og spenne og
bevege underkroppen på samme måte som ved onani. Jeg gleder meg til hans
orgasme og de harde, raske støtene som følger med. I det hele tatt er
jeg fascinert av å oppleve og se hans orgasme, men når han så trekker
seg ut blir jeg strakt full av savn. Hele underlivet er fremdeles
høyaktivert, der det er opplagt at en utløsning hadde kommer godt med.
Derfor er samleiet både en slags påkjenning samtidig som jeg synes det
er svært godt og lengter etter at han skal komme inn i meg.”
Det
er mange ulike samleiestillinger kvinner liker, og gjerne veksle mellom
dem. Noen liker å få orgasme liggende på rygg med bena fra hverandre i
den klassiske misjonærstillingen. Andre vil helst sitte oppå mannen –
”Eg får så godt som alltid berre orgasme ved å sitja oppå mannen. Har då
ein fot på kvar side av han. Ved å styre rørslene – vekslande hurtighet
o.l. – kan eg styra meg fram til orgasme. Det er lettast når eg glir
fram og tilbake oppover magen hans (betre enn opp-ned-rørsle)”. Det er
flere kvinner som liker at mannen fører penis inn i skjeden bakfra,
gjerne i kombinasjon med at kvinnen eller partneren i tillegg stimulerer
klitoris.
Svært mange kvinner skriver at de helst vil ha
langsomme og dvelende bevegelser i første del av samleiet, og så at
tempoet økes etter hvert. For noen er det nødvendig å ha bevegelse hele
tiden slik at opphisselsen og oppbygningen av orgasmen ikke blir brutt.
Andre igjen ønsker at en veksler på å bevege seg, slik at hver får gjort
den type bevegelse de selv finner er best for dem selv.
Fantasier og feminisme Nancy
Friday i sin bok Kvinner øverst (1991) skriver at kvinners seksuelle
fantasier har endret seg betraktelig på 25 år, i takt med
samfunnsutviklingen og feminismen i den vestlige kulturen. Ifølge
Kinsey-rapporten "Kvinnens seksuelle vaner og adferd" (1953) hadde
omtrent halvparten av alle kvinner regelmessige sexfantasier, mens 36%
sa de aldri hadde det. "Den norske kvinneundersøkelsen om kvinners
seksualitet" (1983) viste at 71 % av kvinnene hadde regelmessige
sexfantasier, mens 20 % sa at de aldri hadde seksuelle fantasier.
Friday
begynte å kartlegge sexfantasier i 1970 da kvinner mye oftere i sine
fantasier spilte en snill-pike-rolle. Fantasiene dreide seg om alt fra å
blir forført til lydige slavepiker i sultanens harem med kulisser fra
orientalsk tusen-og-én-natt eller til det mer ekstreme å bli voldtatt,
men i begge tilfeller var penismottakere uten egen vilje og lyst. Dette
inkluderte alt fra at et helt fotballag av menn kom å voldtok jenta
etter tur til at gynekologen dro ned buksa med en hard pikk og begynte å
stormpule kvinnen isteden for å gjøre jobben sin. Disse grisete
fantasier medførte naturligvis stor skyldfølelse, selv om de naturligvis
ikke ville bli voldtatt i virkeligheten. I den senere tid viser
undersøkelsen at jenter mot 90 årene fikk en langt mer aktiv og variert
rolle som gudinner, urkvinner og hekser med sterke drifter og makt. Ikke
bare har de nå lov til å nyte, men også lokke – ja til og med tvinge
menn med aggressiv sex, dominans og sadomasochisme. Kvinnelige fantasier
kan i de mer ekstreme tilfeller handle om vaginal voldtekt av mannen,
eller oftere voldta dem med store dildoer. Andre nyter rollen som
allmektige herskerinner omgitt av nakne, ydmyke slaver som lyder deres
minste vink.
De fleste fantasier til kvinner handler om annet enn
vold og tvang. For 20-30 år siden var selv ”snill” sex i form av
munnsex skittent og tabubelagt, spesielt blant amerikanske kvinner og
selv fantasier om dette kunne føre til skyldfølelse. Nå hører det med
til historien at det fortsatt den dag i dag er forbud mot oral-sex i 18
stater i USA, og f.eks. 20 års fengsel ifølge loven for dette i f.eks.
staten Georgia (kilde: Rickhard Posner: A Guide to Sex Laws in the
United States). Til alle tider har endel av kvinnene dog klart seg fint
med å framkalle romantiske og erotiske bilder av gamlekjærester eller
nåværende partnere, sex med læreren på kateteret eller fantasielskere av
alt fra menn i militære eller politi i stramme uniformer til
arabersjeiker på hvite hingster. Det kan også ha innslag av dyresex med
hunden sin der jenta står på alle fire med rumpa i været og hunden med
stor stive pikk kommer bakfra og puler henne vilt og dyrisk. Endel
fokuserer også på det å bli tatt av en neger med stort redskap og masse
muskler. Fantasier med å ha sex med noen som er mye yngre eller eldre
eller en gruppeorgie sammen med alt fra venner til romere eller hirdmenn
fra vikingtiden for flere hundre eller tusen år siden er heller ikke
uvanlig. En fantasi som i den senere tid har blitt mer godtatt å snakke
om, men som har vært vanlig blant mange heterofile kvinner er å
fantasere seksuelt om andre kvinner. Selv om slike fantasier som oftest
handler om en fantasielskerinne, kan hvem som helst (f.eks. i en klasse
med elever) ha om andre. F.eks. er det ikke utenkelig om en jente sitter
og fantaserer om hvor deilig det ville vært om en annen jente i klassen
slikket henne til en vidunderlig orgasme på jentedo. Det er klart at
slike fantasier skaper usikkerhet om deres egen seksuelle legning.
Forskjellen mellom fantasi og virkelighet ville dog vært mye klarere om
de faktisk hadde forsøkt å ha sex med den jenta de fantaserte om. En god
del av både kvinners og menns fantasier har sterke ekshibisjonistiske
elementer med trang til å vise seg fram, selv om en til daglig ikke har
noe behov for å vise seg fram. Endel kvinner fantaserer om å elske eller
onanere med tilskuere enten åpenlyst foran andre mennesker eller med
den pirrende vissheten om at noen observerer en med kikkert. Andre
ganger er det kvinnen som har kikkerrollen og blir seksuelt opphisset av
å se på andre som elsker med å smugtitte på dem i all hemmelighet. Å
strippe langsomt og sensuelt foran en gjeng med fremmede menn er også
noe som i fantasien kan tenne mange jenter. Å elske, onanere eller bli
stimulert mens en er opptatt med noe helt annet og derfor må holde
maska, er en spennende fantasi, som inneholder elementer både av
ekshibisjonisme og tabu. En er midt i en viktig telefonsamtale på
jobben, mens kollegaen sitter under skrivebordet og slikker jenta, og
sjefen kan når som helst komme inn døra eller i verste fall en står på
en talerstol foran en forsamling og blir stimulert til orgasme midt i et
foredrag. Mange fantasier har tabuelementer i seg. Det forbudte og
"syndige", det som bryter med skikk og bruk og alminnelig anstendighet,
er ekstra pirrende. Slikt man ikke gjør er deilig å leve ut i fantasien.
Klosterfantasier er vanlige, siden sex er forbudt for munker og nonner.
Noen får også deilige kriblinger av å leve seg inn i rollen som
truseløs sykepleier som forfører pasienter i sykehussenga, eller være
luksusprostituert. Andre fantaserer om å være læreren som demonstrerer
seksualundervisningen for ungdomsskoleelevene på en mer praktisk og
håndfast måte enn læreplanen anbefaler.
Det er naturlig for alle
mennesker å fantasere om ting en ikke ville ha noen som helst glede av i
virkeligheten, eller kanskje direkte tar avstand fra. Det som
kjennetegner fantasier er at en ser bare på de positive sidene av en
sak, og ikke de negative. F.eks. fantasien om å bli slikket av en
venninne til orgasme eller bli pult av læreren på kateteret får i
fantasier ingen konsekvenser som kjønnssykdommer, graviditet, uvennskap
og andre intriger. Å bli bundet på hender og føtter og tvunget til sex
av en fremmed fører i fantasien aldri til annet enn deilige følelser og
ingen redsel for å bli fysisk eller psykisk skadet. Fantasien stopper og
blir borte som om det aldri hadde skjedd når en slutter å fantasere på
det, akkurat som en kunne gå tilbake i tiden å gjøre det som er gjort
ugjort. Det er slike momenter som ufarliggjør fantasier. Fantasiene gir
oss adgang til en annen verden der vi er fri for hemninger, ansvar,
dårlig selvtillit, kroppskomplekser og prestasjonsangst. Gjennom
fantasiene kan vi bli kjent med nye sider ved vår egen seksualitet vi
ikke har utforsket, fordi vi ikke tør, vil eller kan, eller rett og
slett fordi vi ikke har kommet så langt i vår seksuelle utvikling ennå.
Forbundet
med fantasier skal til slutt nevnes bruk av pornografi hvor kvinner
blir i stigende grad brukere, mer enn 40% av dem som leier sexfilmer i
USA er kvinner eller par. Det produseres også stadig flere filmer siktet
inn på et kvinnelig publikum, både hetero og homoseksuelt, gjerne med
kvinner, ofte tidligere pornostjerner, i regissør og produsentrollene. I
den grad forskerne har nærmet seg moderne pornografi, har det vanligvis
vært for å studere eventuelle skadevirkninger på individet og på
samfunnet. Et stort antall internasjonale forskningsdokumenter fra flere
tiår inkludert laboratorieforsøk som sosiologiske undersøkelser, taler
overveiende imot noen sammenheng mellom pornografi og asosiale
handlinger. Da flere europeiske land på 1960/70-tallet avkriminaliserte
ikke-voldelig pornografi, gikk antallet seksualforbrytelser enten noe
ned, eller steg relativt lite i en tyveårs-periode etterpå (til
sammenligning økte ikke-seksuelle voldshandlinger med opptil 300% i
perioden.) I Danmark opplevet en dessuten en reell nedgang i antall
seksuelle overgrep mot små barn (Kutchinsky, Berl. Pornography and Rape :
Theory and Practice? I: International Journal of Law and Society,
vol.13(1990), nr. 4). Japan er et særegent og interessant tilfelle: få
land har så mye og så voldelig pornografi i fritt salg, likevel er
antallet anmeldte voldtekter relativt lite, omtrent på samme nivå som i
Norge. Mens det i industrialiserte land, der det selges mye pornografisk
materiale, skjer relativt få skadelige overgrep, er det i mange
ikke-vestlige land (og enkelte vestlige, f.eks. Irland) der pornografi
er lite utbredt, langt høyere forekomster av seksuell vold. Det er
således sannsynlig at det er annet enn ord og bilder som er av betydning
for asosial og kriminell adferd. Seksuelle overgrep har da også funnet
sted i århundrer, lenge før den masseproduserte pornografien kom på
banen. Studier fra USA tyder på at religiøs fundamentalisme, økonomisk
og politisk ulikhet, alkoholmisbruk, farsfravær og barnemishandling,
samt et generelt høyt voldsnivå (macho-kultur), er faktorer som synes å
ha en positiv korrelasjon med seksualforbrytelser. Voldtektsmenn er
statistisk overrepresenterte i strengt puritanske, sexfiendtlige miljøer
der kvinner har lav status, og har generelt hatt mindre befatning med
pornografi i oppveksten enn normale menn.
Det blir ofte fremsatt
påstander om at pornografien blir stadig mer voldelig. Dette er ikke
blitt dokumentert. De større, seriøse undersøkelser som er blitt
foretatt viser tvertimot at det er mindre vold i vestligprodusert
pornografi nå enn for tyve år siden. Våpen, blod og brutalitet
forekommer svært sjelden, det er altså betydelig færre voldsinnslag her
enn i de fleste andre medier. Det typiske pornografiske forløp er et
"lick-suck-fuck" opplegg som ender med orgasme, ikke med mord eller
lemlestelse. De bilder som fremlegges som eksempler på voldsporno, er
oftest hentet fra s/m-pornografien, en subgenre som på stilisert og
rituelt vis speiler klassisk sadomasochistiske fantasier, velkjente fra
religions og kunsthistorien. Teatralske s/m-scenarier har lite og
ingenting felles med ordinære voldsskildringer, ei heller med vanlig
hardcore: samleie og fokusering på kjønnsorganer er vanligvis
fraværende.
Lesbiske, en usynlig gruppe I de
fleste sammenhenger der homoseksualitet tas opp er det homser, dvs.
homofile gutter, det handler om. Lesbiske jenter og kvinner synes nesten
ikke i det hele tatt. Kvinner er mer usynlige enn menn uansett om de er
homofile eller heterofile. Menns liv gis mer plass og regnes stort sett
for å være mer interessante enn kvinners liv, uansett om kvinnene er
lesbiske eller heterofile. Det handler også om synet på seksualiteten,
om forestillingen om at kvinners seksualitet fullt og helt er avhengig
av menn. Et eksempel på dette er at "lesbiske" innslag er vanlige i
pornofilmer og blader for heterofile menn, men at disse innslagene først
blir fullendte idét en mann kommer inn i handlingen.
Synet på
kvinners seksualitet gjør at mange rett og slett har problemer med å
forestille seg hva to kvinner kan få til "på egen hånd". Ingen stiller
spørsmålstegn ved at to gutter kan ha sex sammen, og siden
homoseksualitet stort sett bare kobles til sex blir homser også av denne
grunnen gitt mer oppmerksomhet. Lesbiske har imidlertid blitt mer
synlige de siste årene. I massemedia har lesbiske kvinner "kommet ut",
og lesbiske som velger å få barn vekker stor oppmerksomhet.
I
begynnelsen av dette hundreåret ble den lesbiske kvinnen framstilt som
en eldre, ofte erfaren og streng kvinne. Ikke sjeldent var hun lærerinne
på en pikeskole der hun kaldt beregnende forsøkte å forføre unge
uskyldige pikebarn. På 1970-tallet dukket bildet av den mandige
kortklipte lesbiske kvinnen opp. Hun hadde sterke aversjoner mot menn og
var aktiv i den nye kvinnebeveglesen. Først og fremst tjener disse
nidbildene som avskrekkende eksempler, men de kan også sees på som et
forsvar for den tradisjonelle kvinnerollen. Pikeskolelærerinnen var en
trussel mot den tradisjonelle kvinnerollen, både fordi hun var ugift og
fordi hun var økonomisk uavhengig. På samme måte er det med feministen
som klarer seg uten menn.
Finnes det da ikke noe som stemmer i
disse nidbildene? Jo, miljøene. Lesbiske kvinner har til alle tider søkt
seg til steder der det bare finnes kvinner. Det kan være pikeskolen,
kvinnebevegelsen, lottekorpset, speiderbevegelsen eller fotballaget. I
slike miljøer finner kvinner et fellesskap uansett seksuell legning,
vennskap og nærhet. Det har også eksistert klubber og foreninger som har
henvendt seg direkte til lesbiske.